Η Ρωσία θα χάσει δισεκατομμύρια λόγω της αναβάθμισης των καυσίμων των πλοίων

Oil tanker

Η Ρωσία αναμένεται να υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες εσόδων λόγω των κανόνων που επιβάλλουν καθαρότερα καύσιμα πλοίων (μαζούτ) από το 2020, γράφουν η Dina Khrennikova και η Elena Mazneva στο Bloomberg, και τούτο επειδή αν και είναι ο παγκοσμίως κορυφαίος εξαγωγέας θειούχου πετρελαίου κίνησης πλοίων, δεν φαίνεται προετοιμασμένη για την αλλαγή.

Τα διυλιστήρια σε ολόκληρο τον κόσμο προετοιμάζονται για την «ιστορική» αλλαγή που αποσκοπεί στη μείωση της ρύπανσης από τα πλοία. Ενώ τα εργοστάσια στην Ευρώπη και στις ακτές του Κόλπου των ΗΠΑ φαίνονται καλά προετοιμασμένα για να κάνουν την μετάβαση σε παραγωγή μαζούτ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, οι ρωσικές εταιρείες έχουν κάνει λίγα πράγματα για να προετοιμαστούν.

«Ο πετρελαϊκός κλάδος της Ρωσίας φαίνεται να καταλήγει οικονομικά μεταξύ των μεγαλύτερων χαμένων», δήλωσε ο ανώτερος ερευνητικός αναλυτής της IHS Markit Ltd., Alexander Scherbakov. Δεν υπάρχει «καμία πιθανότητα να είναι 100% προετοιμασμένοι», όταν εφαρμοστούν οι νέοι κανόνες, ώστε το πλούσιο σε θειούχα ρωσικό μαζούτ (fuel oil) θα πωλείται με μεγάλες εκπτώσεις, είπε.

Η Ρωσία κυριαρχεί στην παγκόσμια αγορά καυσίμων προ των κανόνων ΙΜΟ 2020  

Russian oil chart 1

Source: JODI

------------------------------------------------------------------------

Το 2020, τα χαμένα έσοδα θα ανέλθουν σε 3,5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Wood & Co. Financial Services AS, μια επενδυτική τράπεζα επικεντρωμένη στην αναδυόμενη Ευρώπη. Αυτό αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ένα τρίτο των εσόδων περίπου 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων που έλαβαν οι Ρώσοι προμηθευτές από τις εξαγωγές μαζούτ (fuel oil) πέρυσι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg με βάση τα ρωσικά τελωνειακά στοιχεία.

Οι κανονισμοί που ετοίμασε ο International Maritime Organization, γνωστοί ως IMO 2020, σημαίνουν ότι τα πλοία πρέπει είτε να αγοράζουν καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο είτε να εγκαθιστούν φίλτρα που αφαιρούν τους ρύπους από τα καυσαέρια τους. Οι κανόνες θα περιορίσουν την περιεκτικότητα σε θείο στο 0,5%, από το 3,5% που ισχύει τώρα στις περισσότερες περιοχές του κόσμου. Αυτά είναι κακά νέα για τις ρωσικές εταιρείες πετρελαίου που παράγουν και επεξεργάζονται αργό από τα Ουράλια με θειώδη.

 

Η Ρωσία μπορεί να μην είναι έτοιμη για νέους κανόνες, με το μεγαλύτερο μέρος των καυσίμων της να είναι πλούσια σε θείο

Russian oil chart 2

Πηγή: Russian Energy Ministry's CDU-TEK statistical unit

Σημείωση: Τα στοιχεία καλύπτουν την παραγωγή καυσίμου πετρελαίου Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2018

--------------------------------------------------------------------------

Ενώ η χώρα προχωρά για να αναβαθμίσει τα διυλιστήρια της σοβιετικής εποχής, η Μόσχα έχει επικεντρωθεί στην αύξηση της παραγωγής και της ποιότητας της βενζίνης και του ντίζελ. Στα τέλη Σεπτεμβρίου, η Ρωσία δεν παρήγαγε καθόλου καύσιμα που συμμορφώνονται με το πρότυπο IMO 2020, όπως δείχνουν τα στοιχεία του ρωσικού Υπουργείου Ενέργειας. Πάνω από τα δύο τρίτα της παραγωγής είχε περιεκτικότητα σε θείο 2,5% ή περισσότερο.

Η Ρωσία τροφοδότησε με πετρέλαιο μαζούτ περισσότερες από 120 χώρες πέρσι, από την Ολλανδία μέχρι τα Φίτζι. Στο ευρωπαϊκό μεταφορικό και ναυτιλιακό κέντρο του Ρότερνταμ, τα συμβόλαια για προμήθεια μαζούτ τον Δεκέμβριο του 2019 πωλούν το βαρέλι μαζούτ κατά 19,60 δολάρια λιγότερο από το αργό πετρέλαιο Brent. Αυτό είναι περισσότερο από τρεις φορές η έκπτωση για [τα συμβόλαια που θα εκτελεστούν] τον Νοέμβριο του 2018.

Russian oil chart 3

 

Οι ρωσικές εταιρείες δεν μπορούν να μειώσουν σημαντικά την παραγωγή πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο εγκαίρως για τα νέα πρότυπα, δήλωσε ο Scherbakov της IHS Markit. Οι επικεντρωμένες στον ΙΜΟ αναβαθμίσεις στις εγκαταστάσεις που ανήκουν στις Rosneft PJSC και στην Surgutneftegas PJSC είναι απίθανο να ολοκληρωθούν πριν από το 2020, ανέφερε.

Το Υπουργείο Ενέργειας αρνήθηκε να σχολιάσει τα ρωσικά σχέδια για τον ΙΜΟ 2020. Η Surgutneftegas αρνήθηκε επίσης να σχολιάσει, ενώ η Rosneft δεν απάντησε σε γραπτά αιτήματα του Bloomberg.

Το διυλιστήριο Kirishi της Surgutneftegas αναφέρει στην ιστοσελίδα του ότι σχεδιάζει να συνεχίσει τις αναβαθμίσεις των μονάδων επεξεργασίας υπολειμμάτων χωρίς να δώσει συγκεκριμένη ημερομηνία.

Η Rosneft στην ετήσια έκθεσή της για το 2017 λέει ότι οι βαθιές αναβαθμίσεις στα διυλιστήρια Tuapse, Novokuibyshevsk, Achinsk και Komsomolsk αποτελούν προτεραιότητα για το 2018-20. Παρόλο που η προμήθεια εξοπλισμού και οι κατασκευές στις εγκαταστάσεις βρίσκονται σε εξέλιξη, οι μονάδες αυτές δύσκολα μπορούν να ξεκινήσουν εγκαίρως για τους νέους κανόνες, σύμφωνα με τον Scherbakov.

Η Lukoil PJSC, τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός μαζούτ της Ρωσίας, έχει ως στόχο να μειώσει την παραγωγή της σε περίπου 1 εκατομμύριο τόνους ετησίως από περίπου 4 εκατομμύρια τόνους τώρα. Αυτό δεν θα συμβεί μέχρι το 2021, όταν μια καθυστερημένη μονάδα παραγωγής νάφθας και κοκ θα βρίσκεται σε λειτουργία στο διυλιστήριο του Nizhny Novgorod, ανέφερε η εταιρεία σε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα.

Τα ρωσικά διυλιστήρια έχουν άλλες επιλογές για την εμπορία του πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, καμία από τις οποίες δεν θα αντισταθμίσει πλήρως τα έσοδα που θα χαθούν από την ναυτιλιακή αγορά. Ακολουθούν ορισμένες από τις παρακάτω επιλογές:

Συνέχιση των εξαγωγών

Εγκαταστάσεις σε άλλες χώρες είναι σε θέση να μετατρέψουν το παραγόμενο ρωσικό πετρέλαιο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο σε εμπορεύσιμα καύσιμα. Το πιο πιθανό μέρος είναι η Βόρεια Αμερική, ειδικά η ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ»και τα διυλιστήρια κοντά στην Αμβέρσα και το Ρότερνταμ. Αλλά θα περιμένουν μεγάλες εκπτώσεις. Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος οι ΗΠΑ να επιβάλουν κυρώσεις στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.

Μίξη με ντίζελ

Είναι τεχνικά εφικτό να φτιαχτεί μαζούτ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο με την ανάμιξή του με ντίζελ, αλλά δεν είναι οικονομικό. Θα χρειαζόταν ένα μέρος πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο σε επτά ή οκτώ μέρη ντίζελ και μπορεί να είναι πιο κερδοφόρο απλώς να πωλείται το ντίζελ.

Παραγωγή ηλεκτρισμού

Οι εγχώριοι [ρωσικοί] σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής θα μπορούσαν να καίνε περισσότερο καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, αλλά μόνο λίγο περισσότερο. Περίπου το 70% των εργοστασίων καύσης ορυκτών καυσίμων της Ρωσίας χρησιμοποιούν φυσικό αέριο, με μόλις 1%, ή περίπου 3 εκατ. τόνους ετησίως, να προέρχονται από μαζούτ. Η επιστροφή σε μεγάλης κλίμακας [καύση μαζούτ] δεν πρόκειται να είναι εύκολη ή ευρέως διαδεδομένη.

Κατασκευή δρόμων

Ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν έχει δεσμευτεί να διπλασιάσει τις δαπάνες για τους από μακρού χρόνου παραμελημένους δρόμους της Ρωσίας τα επόμενα έξι χρόνια. Αυτό θα μπορούσε να επεκτείνει την αγορά για άσφαλτο που παράγεται από μαζούτ υψηλής περιεκτικότητας σε θείο. Η συνολική αγορά ασφάλτου στην Ρωσία είναι 6 εκατομμύρια τόνοι ετησίως, και ακόμη και αν διπλασιαστεί, δεν θα μπορούσε να απορροφήσει όλο το ρωσικό πετρέλαιο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο.

Πηγή: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-29/russian-oil-industry-set-to-lose-billions-in-ship-fuel-overhaul