Τα θλιβερά λογιστικά μιας... εξόδου

λογιστικά

Με το πολυνομοσχέδιο εξπρές που ψήφισε η Κυβερνητική πλειοψηφία στην Βουλή, διαψεύδονται οι μύθοι ότι η Ελλάδα τελειώνει με τα Μνημόνια. Με ρυθμίσεις βρόχο για μισθωτούς, συνταξιούχους, ασφαλισμένους και δανειολήπτες, ουσιαστικά θέτει στο κοινωνικό περιθώριο εκατομμύρια Έλληνες.

Οι ρυθμίσεις του προβλέπουν νέα βάρη  ύψους 18,5 δισ. ευρώ έως το 2022, και έναντι αυτών προσφέρει "βοηθήματα" σε αυτούς που καταδίκασε στον οικονομικό και κοινωνικό καιάδα. Όμως, αυτό που πιστοποιεί ότι η περίφημη "έξοδος" οδηγεί σε... αδιέξοδο, είναι οι συζητήσεις για την ελάφρυνση του χρέους. Οι Γερμανοί απορρίπτουν κάθε λύση που θα σημάνει απώλεια εσόδων και έτσι καταφεύγουν σε διάφορα τεχνάσματα. Έτσι, προτείνουν να εκταμιευτούν περισσότερα χρήματα από το τρέχον δανειακό πρόγραμμα απ΄ ότι σχεδιαζόταν.

Όπως προκύπτει από τα κείμενα των Ευρωπαίων διαπραγματευτών, τα οποία επικαλείται η εφημερίδα Süddeutsche Zeitung, «εάν ένα τέτοιο cash-buffer (της Αθήνας) αξιοποιηθεί για να καλυφθούν οι οικονομικές υποχρεώσεις μετά το 2019, τότε μπορούν να μειωθούν οι σχεδιαζόμενες ελαφρύνσεις του χρέους». Στα έγγραφα υπάρχει ο εξής απλός υπολογισμός: Για κάθε πέντε δισ. ευρώ που θα εκταμιεύονται επιπρόσθετα, η επιδιωκόμενη ελάφρυνση -όπως για παράδειγμα η παράταση της ωρίμανσης των δανείων- θα μπορούσε να μειωθεί κατά δυο χρόνια».

Παράλληλα, για να έχουν τον πλήρη έλεγχο των αποθεματικών της χώρας προτείνουν  το μαξιλάρι ρευστότητας, το οποίο θα κυμαίνεται γύρω στα 20 δισ. ευρώ, να είναι υπό τον έλεγχο του ESM. Αυτό σημαίνει μια διαρκή ομηρία και ασφυκτικό έλεγχο της οικονομικής πολιτικής που θα εφαρμόζεται.

Στα μέτρα που θα εφαρμοστούν περιλαμβάνονται και  οι μειώσεις των συντάξεων που θα ανέλθουν:

Για το 2019 σε 3.020 εκ. ευρώ,

Για το 2020 σε 3.107 εκ. ευρώ,

Για το 2021 σε 3.258 εκ. ευρώ,

Για το 2022 σε 3.061 εκ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι μια στις τέσσερις μηνιαίες συντάξεις (1.157.000 έναντι συνόλου 4.492.000) δεν υπερβαίνουν τα 500 ευρώ, με βάση στα στοιχεία του συστήματος ΗΛΙΟΣ για το μήνα Μάρτιο. Σχεδόν το 1/3 των κύριων συντάξεων είναι κάτω από 600 ευρώ, ενώ υπάρχουν και 611.445 συντάξεις γήρατος που δεν ξεπερνούν τα 373 ευρώ μεικτά το μήνα. Σχεδόν οι μισοί δικαιούχοι κύριων συντάξεων λαμβάνουν κάτω από 1000 ευρώ, ενώ περίπου 707.600 συνταξιούχοι λαμβάνουν κύρια σύνταξη από 501 έως 1000 ευρώ.Τον Μάρτιο του 2018 πληρώθηκαν συνολικά 4.492.712 συντάξεις, από τις οποίες 2.850.957 ήταν κύριες, 1.234.686 επικουρικές και 407.069 μερίσματα.

Οι επιβαρύνσεις επίσης, από την μείωση του αφορολόγητου, θα ανέλθουν:

Για το 2020 σε 1.920 εκ. ευρώ,

Για το 2021 σε 2.058 εκ. ευρώ,

Για το 2022 σε 2.058 εκ. ευρώ.

Το σύνολο, λοιπόν, των βαρών θα ανέλθει σε 18,5 δισ. ευρώ μέχρι το 2022.

Έναντι όλων αυτών των εξωφρενικών βαρών, η κυβέρνηση προπαγανδίζει ότι θα υπάρξουν εξισορροπητικές κοινωνικές και φορολογικές παρεμβάσεις που θα προκύψουν από τα προβλεπόμενα, αλλά και αρκετά αμφίβολα και προπαγανδιστικά υπερπλεονάσματα των προϋπολογισμών μέχρι το 2022.

Αυτά τα υπερπλεονάσματα για κοινωνικές και φορολογικές παρεμβάσεις, η κυβέρνηση τα υπολογίζει περίπου σε 12 δισ. ευρώ.

Πέραν αυτού, το ισοζύγιο μεταξύ βαρών στους πολίτες και δήθεν εξισορροπητικών κοινωνικών παρεμβάσεων, δεν είναι μόνο άνισο και έχει μια διαφορά πολύ πάνω από τα 6,5 δισ. ευρώ, αλλά και αυτό καθ’ εαυτό το ισοζύγιο είναι εντελώς ασύμφορο και απολύτως αντιαναπτυξιακό ως οικονομικό αποτέλεσμα.

Παράλληλα, η κυβέρνηση μπορεί να τοποθετεί σύμφωνα με τα σχέδιά της και κυρίως προς σχηματισμό αποθεματικού για την έξοδο στις αγορές, τα αποθεματικά όλων των φορέων της κυβέρνησης και ιδίως τα αποθεματικά ασφαλιστικών ταμείων και ειδικών λογαριασμών που συγκεντρώνουν ποσά από τέλη και εισφορές για συγκεκριμένους αναπτυξιακούς και κοινωνικούς στόχους.

Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση θα μπορεί, για να στηρίξει τις τιμές τους και την προσπάθειά της, να αγοράζει ομόλογα του Δημοσίου ή και ομολογιακά δάνεια επιχειρήσεων που έχουν την εγγύηση του Δημοσίου.

Αναφορικά με τον νόμο Κατσέλη, με αυστηρές εντολές της κυβέρνησης και μετά από συνεχείς παρεμβάσεις και πιέσεις των τραπεζών, έχει ήδη αυστηροποιηθεί.

Οι απορριπτικές αποφάσεις των ειρηνοδικείων πέφτουν ως βροχή.Τώρα, με τις τροποποιητικές ρυθμίσεις-καρμανιόλα του Πολυνομοσχεδίου, όσοι έχουν καταθέσει αίτηση ένταξης στο ν. Κατσέλη και δεν μπορέσουν να πληρώσουν τρεις, οποιεσδήποτε, και όχι κατ’ ανάγκην διαδοχικές, δόσεις μέχρι την οριστική απόφαση, τότε χάνουν την ένταξη και επομένως και την πρώτη κατοικία τους.

Με τις ίδιες ρυθμίσεις, αν ένας πλειστηριασμός ακινήτου κηρυχθεί άγονος, επισπεύδεται ο πλειστηριασμός που θα ακολουθήσει και γίνεται το πολύ εντός 48 ημερών και με τιμή κατώτερη της αρχικά ορισθείσας. Επίσης, με την αίτηση υπαγωγής στο ν. Κατσέλη, ο οφειλέτης καταθέτει δήλωση που δίνει την δυνατότητα να αίρεται για τον πιστωτή του το τραπεζικό απόρρητο για τους λογαριασμούς του και άλλα τραπεζικά προϊόντα και μάλιστα σε αναδρομική βάση με ορίζοντα την προηγούμενη πενταετία. Ο ν. Κατσέλη, με τις συνεχείς αυστηροποιήσεις του, πάει τελικά να καταστεί "δώρο άδωρο" και φυσικά εκπνέει από 1/1/2019.

Τέλος, προβλέπεται υπέρ των πιστωτών αυτόματο ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας μέχρι του ποσού των 25 δισ. σε περίπτωση αδυναμίας του Δημοσίου να αποπληρώσει τα δάνειά του.Συγκεκριμένα, το άρθρο 109 του πολυνομοσχεδίου προβλέπει την τροποποίηση της δανειακής σύμβασης της 14ης Αυγούστου του 2015 με τον ESM και, όπως αναφέρει στην αιτιολογική έκθεση το υπουργείο Οικονομικών, έχοντας υπόψη το γεγονός ότι το Φεβρουάριο 2017 συγκροτήθηκε σε σώμα το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας του Δημοσίου (ΕΕΣΥΠ), ο ESM ζήτησε να εφαρμοστεί η δέσμευση μιας ειδικής ρήτρας της χρηματοδοτικής σύμβασης και να προσχωρήσει το Υπερ-ταμείο στην Σύμβαση, ώστε «να αναλάβει τις δεσμεύσεις που ήδη προβλέπονται στην αρχική συμφωνία των μερών».

Έτσι, τώρα ο Υπουργός Οικονομικών, ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, ο Διευθύνων και ο Αν. Διευθύνων Σύμβουλος του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, αλλά πλέον και ο Πρόεδρος του ΔΣ και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Υπερ-ταμείου, θα υπογράψουν την σχετική σύμβαση προσχώρησης και τροποποίησης της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης της 19.8.2015, κυρώνοντας το σχέδιο της τροποποιητικής σύμβασης.

«Η τροποποιητική σύμβαση περιέχει τις αναγκαίες αλλαγές στους υφιστάμενους όρους και ρήτρες ώστε να καταστεί συμβαλλόμενο μέρος η ΕΕΣΥΠ και εξειδικεύει τις δεσμεύσεις και υποχρεώσεις που αυτή αναλαμβάνει έναντι του ESM, συμπεριλαμβανομένων των ρυθμίσεων σχετικά με τις επιστροφές που πρέπει να καταβάλει η Ελλάδα σε ποσά ισοδύναμα με τα μερίσματα που θα λαμβάνει το Ελληνικό Δημόσιο ως μέτοχος της ΕΕΣΥΠ, όποτε αυτό συμβαίνει, για τη μείωση του χρέους» αναφέρει η Αιτιολογική.

Μάλιστα, όπως έχει συμβεί και με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, προβλέπεται η παροχή εγγύησης από την ΕΕΣΥΠ προς τον ΕΜΣ για τα δάνεια που χορηγεί ο τελευταίος στην Ελλάδα, η οποία όμως περιορίζεται στο ποσό των 25 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Επιπλέον, καθορίζεται ο μηχανισμός αποπληρωμής του δανείου σε σχέση με τα τυχόν ετήσια μερίσματα που προέρχονται από την ΕΕΣΥΠ και καταβάλλονται στο Ελληνικό Δημόσιο ως μέτοχο, με τρόπο που βελτιώνει το προφίλ χρέους της χώρας.

ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, την περίοδο 2018- 2022 προβλέπονται συνολικά έσοδα ύψους 3,955 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, τα οποία κατανέμονται σε 2,031 δις. ευρώ εφέτος, σε 1,204 δισ. ευρώ το 2019, σε 238 εκατ. ευρώ το 2020, σε 212 εκατ. ευρώ το 2021 και σε 270 εκατ. ευρώ το 2022.

Τα έσοδα του 2018 θα προέλθουν από τους διαγωνισμούς που έχουν κλείσει σε προηγούμενα έτη και λαμβάνονται οι επόμενες δόσεις (π.χ. ΟΠΑΠ, ψηφιακό μέρισμα, ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων), την πώληση λοιπών ακινήτων, καθώς και νέους διαγωνισμούς που θα διεξαχθούν ή διεξήχθησαν και πρόκειται να ολοκληρωθούν μέσα στο έτος, π.χ. ΟΛΘ, ΟΤΕ, ΕΕΣΣΤΥ, ΔΕΣΦΑ κ.ά.

Από το 2019 και μετά, τα έσοδα θα προέλθουν κυρίως από διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη ή πρόκειται να διεξαχθούν, σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, όπως π.χ. Εγνατία Οδός, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΗ κ.ά.