«Επιτυχία» του Ν. Παππά: Η Ελλάδα ουραγός της ψηφιακής ΕΕ

digital economy EU

Ο υπουργός Ψηφιακής Οικονομίας, Νίκος Παππάς, από χθες  δεν μπορεί να περηφανεύεται για τις υπουργικές επιδόσεις του. Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν στις ψηφιακές επιδόσεις των κρατών-μελών της καταγράφουν μια απογοητευτική πραγματικότητα για το ψηφιακό παρόν αλλά και το μέλλον της χώρας.

Παρά τις πομπώδεις ανακοινώσεις του κ. Παππά και των υπόλοιπων κυβερνητικών αξιωματούχων, η αλήθεια είναι ότι σε μια εποχή που η οικονομία γίνεται όλο και πιο ψηφιακή, η Ελλάδα είναι η ψηφιακή «Ζιμπάμπουε» της Ευρώπης (η  Ζιμπάμπουε σύμφωνα με τα στοιχεία έχει το δεύτερο χαμηλότερο ετήσιο κατά κεφαλήν εισόδημα στον κόσμο με 589 δολάρια). Ο κίνδυνος της  ψηφιακής υπανάπτυξης είναι ορατός και άμεσος καθώς η έλλειψη κινήτρων και υποδομών και η συνεχής διαρροή εγκεφάλων έχουν καταδικάσει την Ελλάδα στο να μετατραπεί σε ψηφιακά «τρικοσμική χώρα».

Συγκεκριμένα η  ετήσια έρευνα της ΕΕ για την συνδεσιμότητα, η οποία δημοσιοποιήθηκε χθες, εμφανίζει την Ελλάδα -μαζί με την Ρουμανία-ως ουραγό στις ψηφιακές επιδόσεις μεταξύ των ΄28 κρατών μελών. Σύμφωνα με τον σχετικό ευρωπαϊκό δείκτη -προκύπτει από τις επιδόσεις κάθε χώρας  στην συνδεσιμότητα (περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων τα ευρυζωνικά δίκτυα και τα δίκτυα  κινητής τηλεφωνίας), στις ψηφιακές δεξιότητες και στην ηλεκτρονική διοίκηση- η Ελλάδα με 38,4% βρίσκεται στην προτελευταία θέση της κατάταξης, λίγο πάνω από την  Ρουμανία η οποία έχει βαθμολογία 36,85% .
Digital index EU

Έτσι, καθώς η ψηφιακή οικονομία διεισδύει όλο και περισσότερο στην παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα, η Ελλάδα κινδυνεύει να μείνει εκτός νυμφώνος καθώς τα βήματα που έχει κάνει προς την κατεύθυνση αυτή είναι πολύ μικρότερα σε σχέση με εκείνα των υπόλοιπων Ευρωπαίων.

Για να αξιολογήσει κανείς τις επιπτώσεις από την «τεχνολογική υπανάπτυξη» της ελληνικής οικονομίας δεν έχει παρά να μελετήσει τις επίσημες ευρωπαϊκές στατιστικές που αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ευρωπαϊκής οικονομίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά:

-Όλο και περισσότερες εταιρείες στέλνουν ηλεκτρονικά τιμολόγια (18% έναντι 10% το 2013

-Αυξάνεται ο αριθμός των εταιριών που χρησιμοποιούν κοινωνικά μέσα επικοινωνίας με τους πελάτες και τους συνεργάτες (21% σε σύγκριση με 15% το 2013)

Το ψηφιακό έλλειμμα της χώρας αναδεικνύεται από την σύγκριση των σχετικών δεικτών της ευρωπαϊκής κατάταξης. Σύμφωνα με αυτούς, η  διαφορά με την Δανία (η πιο ψηφιακή ευρωπαϊκή χώρα με βαθμολογία  71,7%) είναι 33 μονάδες. Η διαφορά, με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ,που βρέθηκαν σε Μνημόνια είναι από 11 μονάδες (Κύπρος με βαθμολογία 49,6%) μέχρι 22 μονάδες (Ιρλανδία με βαθμολογία 60,78%).

Στην πραγματικότητα , οι ελληνικές κυβερνήσεις, πέραν των μεγαλοστομιών, έκαναν ελάχιστα για να βοηθήσουν την χώρα να ανέβει στο τραίνο της ψηφιακής οικονομίας. Όχι μόνο δεν προώθησαν τις ψηφιακές δράσεις αλλά -και το κυριότερο- δεν προσάρμοσαν την εκπαίδευση ώστε να αναδείξουν νέους επιστήμονες οι οποίοι θα στηρίξουν την μετάβαση της οικονομίας στην ψηφιακή εποχή. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο αριθμός των επιστημόνων στην ψηφιακή τεχνολογία, στην μηχανική και στα μαθηματικά, στην ΕΕ έφθασε τους 19,1 ανά 1.000 κατοίκους το 2015 έναντι 18,4 το 2013. Αντίθετα στην Ελλάδα, η κατάσταση επιδεινώνεται καθώς λόγω της οικονομικής κρίσης, της ανεργίας και των χαμηλών μισθών ένα σημαντικός αριθμός επιστημόνων που ασχολείται με την ψηφιακή κοινωνία φεύγει στο εξωτερικό.

Το χειρότερο, όμως, είναι ότι αυτή η ψηφιακή υστέρηση, για την οποία η Κυβέρνηση ελάχιστα κάνει για να την αντιμετωπίσει, θα έχει ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει ένα ελάχιστο μερίδιο από την πίτα των δισεκατομμυρίων τα οποία η ΕΕ προτίθεται στα επόμενα χρόνια να ρίξει στην αγορά. Συγκεκριμένα, η  Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εδώ και καιρό υποστηρίξει την εφαρμογή της πολυδύναμης στρατηγικής ψηφιακής ενιαίας αγοράς της, η οποία θα  περιλαμβάνει αναβάθμιση  των τηλεπικοινωνιών, του ηλεκτρονικού εμπορίου και των κανόνων ιδιωτικότητας, ενώ ταυτόχρονα θα παράσχει κίνητρα για την ψηφιακή οικονομία της Ευρώπης. Για τον λόγο αυτό ετοιμάζεται ο νέος ευρωπαϊκός κώδικας  ηλεκτρονικών επικοινωνιών, η  οδηγία για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και οι νέοι κανόνες για τους καταναλωτές, που θα διευκολύνουν τις διασυνοριακές πωλήσεις μέσω  ηλεκτρονικού εμπορίου.